Friday, October 25, 2024
Jurnalism corect


Ciolacu sare în apărarea lui Umbrărescu, în urma exploziei de pe Autostrada Moldova

By Vîrban Robert , in Politic Stirile zilei , at 22 septembrie 2023 Etichete: , , ,

La o zi de la explozia produsă pe șantierul Autostrăzii Focșani – Bacău, premierul Marcel Ciolacu a sărit în apărarea constructorului UMB Tehnostrade și a pus sub semnul întrebării calitatea proiectului tehnic pentru construirea drumului de mare viteză. 

Patru muncitori care lucrau la construirea Autostrăzii Focșani – Bacău și-au pierdut viața iar alți cinci au fost răniți, miercuri, în urma exploziei unei conducte de gaz.

Printr-un comunicat de presă transmis la câteva ore după producerea tragediei, reprezentanții Transgaz susțin că UMB Tehnostrade nu deținea aviz pentru relocarea conductei respective.

Constructorul însă nu lucra la relocarea rețelei de gaz, spun reprezentanții Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere, ci doar lucrări de îmbunătățire a terenului de fundare a corpului autostrăzii.

Cu toate acestea, potrivit avizului Transgaz în baza căruia CNAIR a emis autorizația de construire, până la obținerea avizului privind aprobarea proiectului tehnic de relocare a conductei, muncitorii UMB nu aveau voie să lucreze la mai puțin de 20 metri.

Ciolacu dă vina pe proiectant

Cu toate că ancheta deschisă de procurori este încă departe de a fi finalizată, iar elementele preliminare ne indică, cel puțin în parte, o vină a drumarilor, Ciolacu a pus la îndoială calitatea proiectului tehnic realizat de firma Consitrans.

„Este un accident de muncă. A intrat procuratura. Toată lumea face o anchetă amplă şi aşteptăm raportul foarte clar. Este un accident de muncă. Sunt ferm convins că Ministerul Transporturilor a stat de vorbă, fiindcă sunt încă sub contract, dar să aşteptăm răspunsul de la autorităţi şi ancheta propriu-zisă. Haideţi să vedem ce s-a întâmplat cu adevărat. Eu aş pleca de la proiectare. Deci s-a proiectat peste magistrala de gaze a lui Transgaz, de când ştiţi că aveau loc şi înlocuiri ale magistralei. Nu este singurul loc unde se întâmplă aşa ceva. Haideţi să aşteptăm ancheta şi sunt ferm convins că vom afla cu toţii adevărul”, a afirmat Marcel Ciolacu, într-o conferinţă de presă susţinută vineri la Buzău.

Contrar la ceea ce lasă să se înțeleagă premierul, faptul că traseul unui drum de mare viteză se suprapune cu anumite rețele de utilități nu reprezintă în sine o problema din simplu fapt că aceste lucru sunt practic imposibil de evitat. Treaba proiectanților este să le semnaleze pentru ca apoi constructorii sau autoritățile să realizeze ulterior relocarea acestor rețele.

CNAIR nu are contract pentru supervizarea lucrărilor

O problemă majoră însă, pe care premierul o lasă sub tăcere, este însă legată de faptul că, la șapte luni de la începerea oficială la această autostradă, Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere nu reușit încă să încheie un contract cu o firmă care să se ocupe profesionist de supervizarea lucrărilor. O astfel de echipă are în componență inclusiv specialiști în siguranța muncii, care poate i-ar fi împiedicat pe muncitori să lucreze în zona respectivă.

La această oră, de asigurarea acestor servicii se ocupă angajați din cadrul DRDP Iași, aflată în subordinea CNAIR, însă practica ne-a arătat că aceștia nu pot asigura servicii la nivelul celor oferite de firmele private.

Lansată abia în luna februarie 2023, licitația pentru atribuirea contractului de supervizare este încă departe de a fi finalizată. CNAIR a primit șase oferte, iar acestea se află în etapa de evaluare tehnică.

Dintre cele 13 loturi ale Autostrăzii Moldova (Ploiești – Buzău, Buzău – Focșani, Focșani – Bacău și Bacău – Pașcani), doar patru au consultanți privați, pentru restul activitatea fiind delegată unor angajați din cadrul direcțiilor regionale, până la finalizarea procedurilor de achiziție.

CITEȘTE ȘI: Explozia de la Călimănești: Ciolacu și Grindeanu au fost săptămâna trecută în zona unde s-a produs tragedia 

Comentarii