Friday, July 5, 2024
Jurnalism corect


Campania publicitară online a Ursulei von der Leyen încalcă normele UE privind transparența electorală

By Stratulat Anca , in Stirile zilei , at 29 mai 2024 Etichete: , , ,

Președinta Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, nu a dezvăluit dacă a autorizat o campanie publicitară de 70.000 de euro de la Google care a încălcat normele UE stabilite sub conducerea sa. Campania publicitară, care conținea videoclipuri de înaltă producție care evidențiau poziția de lider a lui von der Leyen și angajamentul acesteia față de UE, a fost vizionată pe scară largă prin intermediul serviciilor de căutare și YouTube ale Google în întreaga Europă, relatează POLITICO.

„Scufundă-te în campania mea! Primește actualizări exclusive”, spunea un anunț vizionat în șapte țări din UE, printre care Belgia, Finlanda și Italia.

Jurnaliștii de la POLITICO au descoperit că anunțurile de promovare a președintelui Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, nu au dezvăluit campania acesteia sau a Partidului Popular European (PPE) ca fiind cumpărătorul oficial în registrul de transparență al Google. În schimb, o firmă de consultanță cu sediul la Paris, „MCC AdQuality” (prescurtată ulterior la „MCC”), a fost listată ca fiind responsabilă pentru reclame.

Cu toate că lipsa de dezvăluire adecvată nu a fost ilegală, aceasta a contrazis noile norme UE care vizează creșterea transparenței în campaniile online. Aceste norme impun candidaților și partidelor politice să dezvăluie cumpărătorii mesajelor digitale de partizanat. Deși von der Leyen nu candidează pentru Parlamentul European, rolul său de candidat al PPE pentru funcția de președinte al Comisiei înseamnă că succesul său electoral ar putea duce la renumirea sa de către liderii UE.

Partidul Popular European (PPE) al doamnei Von der Leyen a semnat un cod de conduită voluntar pentru viitorul scrutin european, angajându-se să asigure transparența în publicitatea politică și în mesajele de campanie și să nu folosească intermediari fără o atribuire corectă. În ciuda acestui cod, reclamele care o promovau pe von der Leyen nu indicau campania sa sau PPE ca fiind cumpărătorul oficial, menționând în schimb o firmă de consultanță cu sediul la Paris, „MCC AdQuality”.

Atât campania lui von der Leyen, cât și AdQuality nu au răspuns la solicitările de comentarii, potrivit sursei citate. Google investighează anunțurile, dar a refuzat să spună dacă acestea au încălcat regulile de dezvăluire a anunțurilor publicitare ale companiei.

MCC AdQuality a cheltuit 69.300 de euro pe 17 anunțuri Google de când von der Leyen și-a lansat campania pentru funcția de președinte al Comisiei, la mijlocul lunii martie. Aceste anunțuri, care au costat între 7.000 și 35.000 de euro fiecare, se numără printre cele mai mari cheltuieli de publicitate politică pe Google din Europa în ultima vreme, alături de cheltuielile Fidesz din Ungaria și Renew Europe.

Noile norme ale UE care impun transparența anunțurilor politice online vor intra în vigoare după alegerile pentru Parlamentul European din 6-9 iunie. Între timp, Comisia a solicitat platformelor să dezvăluie numele partidelor politice care se află în spatele mesajelor plătite. Șapte organizații nonprofit au criticat Google pentru transparența insuficientă în ceea ce privește examinarea anunțurilor politice și potențialul amestec străin.

foto: Inquam Photos / Octav Ganea

Comentarii


    MainNews

    FREE
    VIEW