Sunday, July 7, 2024
Jurnalism corect


Autostrada Unirii: Societatea civilă cere CNAIR să emită ordinul de proiectare pentru lotul Târgu Mureș-Miercurea Nirajului

By Vîrban Robert , in Stirile zilei , at 26 februarie 2024

Asociația Moldova vrea Autostradă a solicitat responsabililor din cadrul Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere emitere de urgență a ordinului de începerea activităților de proiectare pentru lotul Târgu Mureș-Miercurea Nirajului, parte a Autostrăzii Unirii. 

Cursă contracronometru pentru salvarea finanțării asigurate prin Planul Național de Redresare și Reziliență în vederea construirii secțiunii Târgu Mureș – Miercurea Nirajului, în lungime de 24,4 km. După CNAIR a tergiversat timp de mai multe luni desemnarea câștigătorului licitației, pe care l-a desemnat în cele din urmă abia la începutul lunii noiembrie 2023, cazul a ajuns să fie tranșat în instanță.

Inițial, la jumătatea lunii decembrie 2023, Consiliului Național pentru Soluționarea Contestațiilor a admis contestația firmei Strabag. Nemulțumită de verdict, Nurol a atacat mai departe Curtea de Apel București, care i-a dat câștig de cauză. În fine, pe 16 februarie, CNAIR a încheiat contractul cu constructorul turc.

Estimat la aproape 3 miliarde lei, fără TVA, acesta prevede 6 luni pentru proiectare și 2 ani pentru execuția lucrărilor. Prin urmare, în într-un scenariu super optimist, lucrările ar putea fi finalizate până la finele lunii august 2026, termenul limită pentru decontarea banilor prevăzuți în PNRR.

În acest context, societatea civilă încearcă să îi preseze pe responsabilii din cadrul CNAIR să emită Ordinul de începere a activităților de proiectare, decizia care practic stabilește începerea termenelor din contract.

„Apel către CNAIR: Eliberați Ordinul de începere a lucrărilor pe A8 lotul Târgu Mureș – Miercurea Nirajului! Deși timpul este un factor presant în contextul termenelor asumate de România prin PNRR, deși contractul pentru lotul Tg-Mureș-Miercurea Nirajului al Autostrăzii A8 a depășit termenul limita de 31.12.2023, fiind semnat cu întârziere abia în dată de 16.02.2024, deși constructorul a anunțat disponibilitate și o mobilizare majoră pentru contractele de execuție pe care le are în România, constatăm că în continuare Ordinul de Începere a Lucrărilor întârzie să apară. În contextul unei întârzieri absolut inexplicabile de 4 luni de zile pentru emiterea acestui OIL pe celălalt tronson al A8 finanțat prin PNRR (Moțca -Leghin), pentru că aceste tergiversări și întârzieri în derularea etapelor procedurale duc la pericolul ratării absorbției integrale a fondurilor alocate, solicităm CNAIR să acționeze de îndată și să elibereze Ordinul de Începere a Lucrărilor pentru lotul Tg-Mureș-Miercurea Nirajului al Autostrăzii A8!”, au transmis reprezentanții Moldova vrea Autostradă.

Stadiul la zi al Autostrăzii Unirii

De departe cel mai important proiect de infrastructură din istoria României, Autostrada Unirii ar trebui să unească Moldova și Transilvania printr-o conexiune rutieră de mare viteză, la nivelul secolului 21.

Autostrada Unirii este divizată în două tronsoane: Autostrada Târgu Mureş – Târgu Neamţ şi Autostrada Târgu Neamţ – Iaşi – Ungheni (inclusiv pod peste Prut). Prima porțiune, cea care traversează munții, este ceva mai avansată. Incluse în Planul Național de Redresare și Reziliență, secțiunile Leghin – Târgu Neamț și Târgu Mureș – Miercurea Nirajului vor fi, foarte probabil, terminate primele.

Pentru prima dintre acestea, CNAIR a încheiat cu grupul UMB Tehnostrade, pe 20 septembrie 2023, însă a emis ordinul pentru proiectare abia pe 1 februarie 2024.

Autoritățile și-ar dori să lanseze în perioada următoare și licitațiile pentru proiectarea și execuția secțiunii montane Miercurea Nirajului – Leghin. Estimată la 32 miliarde de lei, această porțiune de drum va avea o lungime totală de 159,2 km, iar traseul acesteia va include nu mai puțin de 47 de tuneluri, în lungime totală de 11,64 km, 437 de structuri și cinci noduri rutiere.

Aparent mai ușor de realizat Autostrada Târgu Neamţ – Iaşi – Ungheni se afla abia în faza de studiu de fezabilitate și proiect tehnic. Un contract în acest sens a fost încheiat cu firma Consitrans la începutul anului 2021. Deși toată documentația, inclusiv studiile de teren, ar fi trebuit să fie gata anul acesta, suntem încă departe de așa ceva. Conform unor estimări făcute de societatea civilă din Iași, întârzierea în acest contract este de aproape 2 ani.

Comentarii


    MainNews

    FREE
    VIEW