Sunday, July 7, 2024
Jurnalism corect


Autostrada Unirii: România, la un pas de a pierde finanțarea prin PNRR pentru o secțiune de 24 km

By Vîrban Robert , in Stirile zilei , at 20 noiembrie 2023 Etichete: , ,

România riscă să piardă finanțarea de aproape 3 miliarde lei acordată de Uniunea Europeană pentru construirea secțiunii Târgu Mureș – Miercurea Nirajului a Autostrăzii Unirii. Strabag (Austria) și Tekfen (Turcia) au depus contestații la licitația pentru atribuirea contractului de proiectare și execuție. Prin urmare, dacă cele două sesizări nu vor fi respinse de CNSC, CNAIR nu va putea să finalizeze procedura până la 31 decembrie 2023, termenul limită prevăzut în regulamentul european. 

De departe cel mai important proiect de infrastructură din istoria României, Autostrada Unirii ar trebui să unească Moldova și Transilvania printr-o conexiune rutieră de mare viteză, la nivelul secolului 21.

Autostrada Unirii este divizată în două tronsoane: Autostrada Târgu Mureş – Târgu Neamţ şi Autostrada Târgu Neamţ – Iaşi – Ungheni (inclusiv pod peste Prut). Prima porțiune, cea care traversează munții, este ceva mai avansată. Incluse în Planul Național de Redresare și Reziliență, secțiunile Leghin – Târgu Neamț și Târgu Mureș – Miercurea Nirajului vor fi, foarte probabil, terminate primele.

Pentru prima dintre acestea, CNAIR a încheiat cu grupul UMB Tehnostrade, pe 20 septembrie, contractul pentru proiectarea și execuția lucrărilor, în timp ce pentru cealaltă licitația nu a fost încă finalizată.

Aparent mai ușor de realizat Autostrada Târgu Neamţ – Iaşi – Ungheni se afla abia în faza de studiu de fezabilitate și proiect tehnic. Un contract în acest sens a fost încheiat cu firma Consitrans la începutul anului 2021. Deși toată documentația, inclusiv studiile de teren, ar fi trebuit să fie gata anul acesta, suntem încă departe de așa ceva. Conform unor estimări făcute de societatea civilă din Iași, întârzierea în acest contract este de peste 12 luni.

Nurol câștigă, dar…

Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere a desemnat, la începutul acestei luni, firma Nurol din Turcia câștigătoarea licitației pentru proiectarea și execuția lotului Târgu Mureș – Miercurea Nirajului (24,4 km) al Autostrăzii Unirii. Cu toate acestea, CNAIR nu a putut demara procedurile legale pentru încheierea contractului, în condițiile în care Strabag (Austria) și Tekfen (Turcia) au contestat rezultatul procedurii la CNSC.

De decizia Consiliului depinde și dacă România va salva finanțarea în cuantum de aproape 3 miliarde lei acordată de Uniunea Europeană pentru construirea acestei porțiuni. În eventualitatea în care cel puțin una dintre aceste sesizări va fi admisă, CNAIR va fi obligată să evalueze din nou ofertele, astfel că nu s-ar mai putea încadra în termenul limită până la care România poate încheia contracte finanțate prin PNRR.

Pe de altă parte, dacă Consiliul va respinge cele două sesizări și va da astfel dreptate CNAIR, compania de drumuri este obligată de lege să încheie contractul, deși constructorii au posibilitatea să atace decizia CNSC la Curtea de Apel București. În practică, au existat cazuri când reprezentanții CNAIR au tergiversat semnarea contractelor până la pronunțarea definitivă a instanțelor, sau au încercat să-i convingă pe reprezentanții constructorilor să semneze anumite acte adiționale prin care să își asume responsabilitatea unei decizii nefavorabile în apel.

Sursa foto: Inquam Photos / Ovidiu Micsik

Comentarii


    MainNews

    FREE
    VIEW