Friday, October 25, 2024
Jurnalism corect


Autostrada Transilvania: Pro Infrastructură cere rezilierea imediată a contractului pentru Biharia – Chiribiș

By Vîrban Robert , in Stirile zilei , at 11 februarie 2022

În condițiile în care a trecut aproape un an de când lucrările la lotul Biharia – Chirbiș, parte a Autostrăzii Transilvania, ar fi trebuit să înceapă și totuși acest lucru nu s-a întâmplat, reprezentanții Asociației Pro Infrastructură au transmis joi, 10 februarie, un comunicat prin care solicită rezilierea imediată a contractului și excluderea de la licitațiile publice timp de 3 ani a constructorului Selina. 

Povestea lotului Biharia-Chiribiș începe în anul 2004, odată cu încheierea contractului de către Guvernul Adrian Năstase cu firma americană Bechtel. Lucrările avansează extrem de lent, principalele probleme fiind legate de lipsa finanțării, slaba mobilizare a constructorului, dar mai ales clauzele din contract, extrem de păguboase pentru statul român. Nouă ani mai târziu, autoritățile române decis să rezilieze contractul cu firma americană, la stadiul de puțin peste 50%.

În mai 2015, s-a semnat un alt contract, cu spaniolii de la Corsan, însă un an mai târziu se reziliază înțelegerea, fără ca avansul lucrărilor să se schimbe.

Rezilierea, unica soluție

Pe 12 iunie 2020, compania de drumuri a semnat cel de-al treilea contract pentru construirea lotului Biharia-Chiribiș, cu firma românească Trameco, deținută de controversatul om de afaceri Beniamin Rus, pentru suma de 326 milioane lei fără TVA. Pe 14 septembrie 2020 se emite ordinul de începere a activității de proiectare, termenul fiind de 6 luni. Practic, proiectul tehnic ar fi trebui depus și aprobat până pe 16 martie 2021. Acesta lucru nu s-a întâmplat pentru că, între timp, cei din conducerea Trameco și-au dat seama că valoarea pe care s-a semnat este insuficientă pentru a acoperi costul  lucrărilor. Firma orădeană a livrat un proiect tehnic ce cuprinde mai multe lucrări suplimentare, costul total fiind majorat astfel cu circa 50%. Nimeni de la CNAIR nu a vrut să semneze pentru proiectul tehnic, în condițiile în care cadrul legal nu permite majorări de costuri atât de mari, chiar și dacă acestea ar fi fost justificate, ceea ce nu era cazul aici.

„Reziliați de urgență contractul lotului A3 Chiribiș-Biharia! Am pierdut 14 luni. Mai pierdem? Compania Naționala de Administrare a Infrastructurii Rutiere are toate motivele întemeiate și pârghiile legale pentru a rezilia și a tranșa blocajul existent încă din decembrie 2020 când proiectul tehnic trebuia să fie gata. (…) Este absolut evident că blocajul nu mai poate continua. SINGURA soluție este REZILIEREA (a treia oară), acordarea de CERTIFICAT NEGATIV constructorului și, desigur, lansarea unei noi licitații, în speranța că al patrulea antreprenor va reuși să ducă șantierul la final în 2024… la 20 (douăzeci) de ani de la prima lopată”, au transmis reprezentanții API.

Lotul Biharia-Chiribiș

Constructor nou: Asocierea Trameco – Vahostav – Drumuri Bihor – Drum Asfalt – East Water Drillings

Valoarea contractului: 326,5 milioane lei fără TVA (reprezentând 66.43% din estimarea CNAIR de 491,4 milioane lei)

Data semnării noului contract: 12.06.2020

Durata: 6 luni perioada de proiectare și 18 luni perioada de execuție a lucrărilor

Garanție: 10 ani

Data emiterii ordinului de începere a etapei de proiectare: 14.09.2020

Comentarii


Lasă un răspuns


Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *