ANALIZĂ Se deschide lotul 1 al autostrăzii Sebeș-Turda până la finalul anului? Un răspuns care conține foarte mulți de „dacă”
„Minune” pe șantierul lotului 1 al autostrăzii Sebeș-Turda, cu câteva zile înainte de debutul oficial al campaniei electorale. Constructorul italian Impresa Pizzarotti, după ce ani la rând mai mult a șomat, s-a mobilizat în al doisprezecelea ceas. Este oare suficient pentru punerea în folosință a autostrăzii până la finalul anului, așa cum a promis în repetate rânduri ministrul Lucian Bode?
Un răspuns tranșant la această întrebare nu-l poate oferi nimeni, având în vedere sumedenia de variabile, însă, vom încerca să schițăm unul pe baza informațiilor pe care le avem.
Singurele loturi rămase nefinalizate ale autostrăzii A10 Sebeș Turda sunt lotul 1 Sebeș-Sântimbru (17 km) și lotul 2 Sântimbru-Aiud (24,25 km). Contractele pentru ambele loturi au fost semnate pe 14 noiembrie 2014, termenul de finalizare fiind octombrie 2016. Cum statul a reușit să elibereze amplasamentele, cu mici excepții, abia în acest an, constructorii, nu foarte dornici de muncă, s-au folosit de acest aspect pentru a întârzia lucrarea fără a fi penalizați.
Cu toate că atât premierul Orban cât și ministrul Bode au promis punerea în folosință până la finele anului 2020 a ambelor loturi, cel puțin în cazul lotului 2, construit de grecii de la Aktor, termenul iese din discuție, având în vedere că stadiul de execuție este de doar 75%. Pe de altă parte, în ceea ce privește lotul 1, chiar dacă va fi imposibil de finalizat, există mici speranțe pentru darea în folosință cel puțin parțială.
Punctele nevralgice ale lotului 1 Sebeș-Sântimbru
Nodul Sebeș
Asociația Pro Infrastructură a adus în atenție încă din anul 2018 că lotul 1 ar putea fi dat în trafic parțial pe bretelele scurte (5 și 6) din nodul rutier complex Sebeș, care vor asigura descărcarea în două sensuri giratorii la Lăncrăm în DN1. Aici lucrările sunt într-un stadiu destul de avansat, finalizarea acestor bretele fiind posibilă până la finalul anului, rămânând ca bretelele lungi (3 și 4), care asigură relația cu A1 spre Sibiul, și cele care asigură legătura cu A1 spre Orăștie (1 și 2) să fie finalizate ulterior.
Foto: Nodul Sebeș
Gabioanele de la Oarda și podul peste Mureș
Finalizarea lucrărilor la zidul de gabioane de la Oarda și la podul peste râul Mureș reprezintă condiții sine qua non pentru punerea în folosință a lotului de autostradă. După ce în urmă cu câteva luni a fost nevoie de demolarea unei părți importante din zidul de gabioane, lucrurile acum au intrat pe făgaș normal.
Foto: Zid de gabioane Oarda
După îndelungi tărăgănări, constructorul italian se apropie de finalizarea podului peste râul Mureș, aici mai fiind de terminat rosturile de dilatație și zidul de gabioane din apropiere.
Nodul Alba Iulia sud
Nodul rutier Alba Iulia sud este în stadiul cel mai avansat dintre toate cele trei ale lotului, breteaua care va permite descărcarea traficului în șoseaua de centură fiind asfaltată. În prezent se efectuează lucrări la un sens giratoriu din capătul acestei bretele.
Nodul Alba Iulia nord
La capătul celălalt al lotului 1, la nodul Alba Iulia nord mai sunt de terminat podul peste calea ferată 900A, breteaua dinspre DN1, pasajul DN1 peste autostrada A10 și sensul giratoriu pe DN1 dinspre Turda. Cu excepția bretelei dinspre DN1, toate celelalte puncte vor trebuie finalizate pentru punerea punerea în folosință.
Concluzii
Cu toate că se apropie de finalizarea lotului 1, italienii de la Pizzarotii mai au de efectuat lucrări importante la nodul Sebeș, în zona zidului de gabioane de la Oarda și a nodului rutier Alba Iulia nord, la care se adaugă lucrări mai mici dar care necesită resurse: asfaltări, montare de parapete, marcaje rutiere. Există teoretic două posibilități prin care lotul va putea fi pus în folosință, cu șanse reduse ce-i drept:
1. Punerea în folosință parțială, pe circa 8 km, între nodul Sebeș pe bretelele scurte și nodul Alba Iulia sud, unde se va face descărcarea.
2. Punerea în folosință pe întreaga lungime, între nodul Sebeș pe bretele scurte și nodul Alba Iulia nord, însă ca acest lucru să fie posibil, trebuie să fie finalizate și podul peste calea ferată 900A, pasajul DN1 peste autostrada A10 și sensul giratoriu pe DN1 dinspre Turda. Desigur, acest scenariu are șanse mult mai reduse decât primul.
Date tehnice
Constructor: Asocierea Impresa Pizzarotti & C SpA – Pomponio Construcţii SRL
Valoare ofertată: 541,7 milioane lei fără TVA
Lungime: 17 km
Stadiul lucrărilor: 90%
Sursa de finanțare: Fonduri europene și bugetul de stat
Data semnării contractului: 14.11.2014
Durata contractului: 4 luni proiectare + 18 luni execuție
Garanție: 4 ani
Data emiterii ordinului de începere a lucrărilor: 2.12.2014
Termen de finalizare contractual: Octombrie 2016
Sursa foto: peundemerg.ro
Comentarii
… [Trackback]
[…] Find More Information here to that Topic: mainnews.ro/analiza-se-deschide-lotul-1-al-autostrazii-sebes-turda-pana-la-finalul-anului-un-raspuns-care-contine-foarte-multi-de-daca/ […]
… [Trackback]
[…] Here you can find 49802 more Information to that Topic: mainnews.ro/analiza-se-deschide-lotul-1-al-autostrazii-sebes-turda-pana-la-finalul-anului-un-raspuns-care-contine-foarte-multi-de-daca/ […]