Saturday, December 14, 2024
Jurnalism corect


Alegeri 2024: Campania electorală pentru locale și europarlamentare începe pe 10 mai

By Stratulat Anca , in Stirile zilei , at 10 mai 2024 Etichete: , , , ,

Campania electorală pentru alegerile locale și europarlamentare din data de 9 iunie va începe vineri, 10 mai și se va încheia în 8 iunie, la ora 7:00. În ceea ce privește campania în media audiovizuală, aceasta se va încheia în 7 iunie, la ora 7:00. Biroul Electoral Central a emis recomandări pentru competitorii electorali, îndemnându-i să adopte un discurs echilibrat și sincer, evitând distorsionarea sau manipularea informațiilor. Organizarea de acțiuni de campanie electorală în unitățile militare, școli și universități în timpul desfășurării cursurilor este interzisă.

„Potrivit reglementărilor în vigoare, în campania electorală este interzisă folosirea mesajelor sau sloganurilor cu caracter discriminatoriu sau a mesajelor de incitare la ură şi intoleranţă, precum şi a oricăror forme, mijloace, acte sau acţiuni de defăimare şi învrăjbire religioasă sau etnică”, a transmis.Biroul Electoral Central

De asemenea, BEC a subliniat importanța respectării regulilor generale privind desfășurarea campaniei electorale și a reiterat apelul pentru un discurs echilibrat, sincer și constructiv. Evitarea distorsionării sau manipulării informațiilor este crucială pentru prevenirea propagării știrilor false, a dezinformării și a altor derapaje care ar putea afecta corecta desfășurare a procesului electoral, conform comunicatului de presă emis de instituție.

Discursul electoral și mesajele cu conotație politică transmise de competitorii electorali ar trebui să fie formulate astfel încât să asigure respectarea și promovarea principiilor democratice și să contribuie la instaurarea unui climat de integritate în campaniile electorale, atât în ceea ce privește ceilalți competitori, cât și alegătorii, a menționat BEC.

Conform prevederilor legale, în timpul campaniei electorale, candidații, partidele politice, alianțele politice, alianțele electorale sau organizațiile cetățenilor care aparțin minorităților naționale și participă la alegeri, precum și cetățenii înșiși, au dreptul să-și exprime liber opiniile prin diverse mijloace, cum ar fi mitinguri, adunări publice, utilizarea televiziunii, radioului, presei și a altor mijloace de informare în masă. De asemenea, în mod nediscriminatoriu, candidaților li se asigură spații corespunzătoare pentru a se întâlni cu alegătorii, care pot fi amplasate în diverse locații, precum sediile primăriei, școli, universități, case de cultură sau cinematografe, pe baza unor înțelegeri referitoare la cheltuielile de întreținere.

Este important de menționat că mijloacele utilizate în campania electorală trebuie să respecte întocmai prevederile legale și să nu contravină acestora. În conformitate cu Legea alegerilor locale, este interzisă organizarea acțiunilor de campanie electorală în unitățile militare, precum și în spațiile din școli și universități în timpul desfășurării cursurilor.

Legea alegerilor europarlamentare stabilește că în unitățile militare, unitățile de învățământ, în timpul programului de învățământ, în sediile reprezentanțelor diplomatice, precum și în penitenciare, orice tip de acțiuni de campanie electorală sunt interzise. De asemenea, în timpul campaniei electorale, primarii sunt obligați să asigure candidaților, fără discriminare, spații adecvate pentru a se întâlni cu alegătorii.

Biroul Electoral Central subliniază importanța ca alegătorii să aibă acces la informații obiective, reale și corecte pentru a-și forma propriile opinii și pentru a lua decizii în deplină cunoștință de cauză. Acesta furnizează documente relevante pentru desfășurarea campaniei electorale și pentru alegători, cum ar fi Codul de bune practici privind dezinformarea, Recomandarea Comisiei UE privind procesele electorale incluzive și reziliente și Ghidul de prevenire și combatere a acțiunilor de dezinformare a alegătorilor, întocmite de Autoritatea Electorală Permanentă. De asemenea, birourile electorale de circumscripție monitorizează corecta desfășurare a campaniei electorale și soluționează plângerile privind împiedicarea unor partide politice, organizații ale cetățenilor aparținând minorităților naționale, alianțe politice, alianțe electorale sau a unor candidați independenți de a-și desfășura campania electorală conform legii, precum și plângerile referitoare la încălcarea altor dispoziții legale incidente.

În cazul Legii alegerilor locale, se consideră contravenție orice act de distrugere, deteriorare, murdărire sau acoperire prin scriere sau în orice alt mod a listelor electorale, platformelor-program afișate sau a oricăror altor afișe sau anunțuri de propagandă electorală tipărite. Pentru astfel de încălcări, amenda poate ajunge până la suma de 4.500 de lei.

În conformitate cu prevederile Legii alegerilor europarlamentare, actele de distrugere, deteriorare, murdărire sau acoperire prin scriere sau în orice alt mod a listelor electorale, platformelor-program afișate sau a oricăror altor afișe sau anunțuri de propagandă electorală tipărite sunt considerate contravenții. Amenda pentru aceste fapte poate fi cuprinsă între 1.000 și 2.500 de lei.

Campania electorală în audiovizual se va încheia în 7 iunie, la ora 7.00, conform regulilor stabilite de Consiliul Naţional al Audiovizualului. Aceste reguli sunt în concordanță cu prevederile Legii privind organizarea și desfășurarea alegerilor pentru Parlamentul European și a Legii pentru alegerea autorităților administrației publice locale.

Printre regulile impuse se numără: difuzarea programelelor dedicate campaniei electorale cu mențiunea „promovare electorală” sau „dezbatere electorală”; reflectarea echitabilă, echilibrată și imparțială a campaniei electorale; precizarea calității în care se exprimă persoanele invitate în programe, cum ar fi cea de candidat sau reprezentant al acestuia; interdicția difuzării programelor realizate sau moderate de candidați sau de reprezentanți ai competitorilor electorali.

De asemenea, furnizorii de servicii media audiovizuale trebuie să se asigure că materialele de promovare electorală respectă principii precum: non-incitarea la ură pe considerente de rasă, religie, naționalitate, sex sau orientare sexuală; evitarea afirmațiilor care afectează demnitatea umană sau dreptul la propria imagine; absența acuzațiilor fără dovezi pertinente la adresa altor candidați sau competitori electorali.

În cadrul programelor de promovare sau de dezbatere electorală, furnizorii de servicii media audiovizuale trebuie să se asigure că integritatea și valoarea acestor programe nu sunt afectate de spoturile electorale inserate. Spoturile trebuie să fie asumate explicit de competitorii electorali și să nu afecteze programele respective. De asemenea, este interzisă difuzarea spoturilor unui competitor în timpul programelor altui competitor, iar aceste spoturi nu trebuie să constituie publicitate comercială. În plus, în perioada campaniei electorale, cu excepția spoturilor electorale, nu sunt permise alte forme de publicitate care să facă referire la competitorii electorali.

Conform Consiliului Naţional al Audiovizualului, candidații și partidele politice afectate de prezentarea unor fapte inexacte în media audiovizuală au dreptul la rectificare.

Înainte de ziua votului, este interzisă prezentarea sondajelor de opinie, difuzarea spoturilor electorale, precum și invitarea sau prezentarea candidaților în programele și comentariile privind campania electorală.

foto: Inquam Photos / Octav Ganea

Comentarii